شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

شينوك (CH-47)

۲ بازديد

يكي از هليكوپترهايي كه براي ما ايراني‌ها آشناست هليكوپتر شينوك است. اين هليكوپتر ساخته‌ي شركت بوئينگ آمريكاست. قبل از انقلاب تعدادي از اين هليكوپتر خريداري شده بود كه در مدت جنگ خيلي مورد استفاده قرار گرفت. اين هليكوپتر از دو موتور پشت سر هم استفاده مي‌كنه و طول بلندي داره. ماموريتي كه براي اين هليكوپتر در نظر گرفته شده بود و مطابق اون طراحي‌هاي اون انجام شده حمل و نقله.

با اين كه اين پرنده در سال ۱۹۶۱ اولين بار پرواز خودش رو انجام داده و به نظر قديمي مياد ولي هم چنان توليد مي‌شه و در ارتش آمريكا هم مورد استفاده قرار مي‌گيره البته معلومه كه تغييراتي در مدل هاي اوليه اون به وجود اومده. تا سال ۲۰۱۲ ، ۱۲۰۰ فروند از اين هليكوپتر توليد شده.

شينوك علاوه بر اين كه حجم بالايي براي جا‌به‌جايي اجسام داره مي‌تونه اجسام رو به صورت خارجي هم حمل كنه. تصوير زير نشون مي‌ده كه گاهي چند جسم رو به طور هم‌زمان مي‌تونه حمل كنه. طول بلند اين هليكوپتر اين قابليت رو به هليكوپتر بخشيده.

حمل همزمان چند بار به صورت خارجي

حمل همزمان چند بار به صورت خارجي

كشورهاي زيادي در دنيا از اين هليكوپتر استفاده مي‌كنند از جمله اين كشورها مي شه به آرژانتين، استرليا، مصر، كانادا، هند، يونان، ايتاليا، ژاپن، ليبي، تركيه، عربستان، عمان، كره جنوبي، انگلستان، اسپانيا، ايران و … اشاره كرد. با توجه به سابقه طولاني‌اي كه شينوك داره مي‌شه انتظار داشت كه در جنگ‌هاي زيادي شركت كرده باشه. از جمله آخرين جنگ‌هاي مهمي كه توي اونها شركت كرده حمله آمريكا به افغانستان و عراق بوده. جابه‌جايي نيروي‌هاي آمريكايي با اين هليكوپتر انجام مي‌شده.

جا به جايي نيروهاي نظامي

جا به جايي نيروهاي نظامي

۹۰ فروند از هليكوپترهاي شينوك قبل از انقلاب خريداري شدند و ۵۰ فروند ديگه هم سفارش داده شده بودند كه با وقوع انقلاب هيچ وقت تحويل داده نشدند. در زمان جنگ تعدادي از شينوك‌هاي نيروي هوايي توسط جنگنده‌هاي عراقي ساقط شدند. مثلا در يكي از عمليات‌ها كه سه فروند شينوك به سمت خط مقدم حركت مي‌كردند توسط ميراژهاي عراقي تعقيب شده و مورد اصابت قرار گرفتند.

شينوك نيروي هوايي ارتش

شينوك نيروي هوايي ارتش

موتورهايي كه در شينوك استفاده مي‌شه مثل بقيه هليكوپترها از نوع توربوشفت است. جهت چرخش دو پره اين هليكوپتر خلاف هم هستند براي اين كه گشتاوري كه از موتور به بدنه وارد مي‌شه خنثي بشه و ديگه نيازي به دم نداشته باشه. طراحي شينوك به ترتيبي است كه نسبت به تغييرات مركز جرم وابستگي شديدي نداشته باشه، يعني اين كه مي‌تونه در طول پرواز جسم‌هاي سنگين رو از خودش رها كنه بدون اينكه پايداري اون از بين بره. اين قابليت براي هليكوپترهاي باربري خيلي مهمه.

حمل اف-15 با شينوك

حمل اف-۱۵ با شينوك

به غير از مدل‌هاي نظامي شينوك براي ماموريت‌هاي ديگه‌اي هم مورد استفاده قرار مي‌گيره مثلا يه مدل از شينوك وجود داره كه از اون براي خاموش كردن آتيش در جنگل‌ها استفاده مي‌كنند. مدل‌هاي زيادي از شينوك وجود داره كه عملكردهاي متفاوتي دارند.

مدل غير نظامي شينوك

مدل غير نظامي شينوك

  • ۱- CH-47A : اولين مدلي كه به نيروي هوايي آمريكا تحويل داده شد، اين مدل بود كه در مجموع ۳۴۹ فروند از اون ساخته شده.
  • ۲- CH-47C : موتورهايي كه در اين مدل استفاده شده به مراتب قوي‌تر از مدل قبليه بنابراين توانايي‌هاي اون براي حمل و نقل بيشتر شده. سيستم‌هاي كمك كننده براي پايداري پرنده روي اين مدل نصب شدند.
  • ۳- Model 234LR : مدل غيرنظامي از شينوك كه براي جابه‌جايي بار و مسافر مورد استفاده قرار مي‌گيره. اين مدل توانايي طي مسافت‌هاي دوربرد رو داره.

 

منبع:هوافضاي جوان

براي دريافت اطلاعات بيشتر به سايت javanhavafaza.ir مراجعه كنيد

 

 

 


 




تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.